Lockdown těla a mysli

Slovo lockdown (česky uzamčení či uzavření) se začalo skloňovat ve všech jazycích světa. Účelem je zpomalení šíření viru, skrz omezení sociálních kontaktů. Toto omezení však nutně znamená změnu našeho chování a prožívání. Doba před nás klade specifické překážky, které je však možné zvládnout. Je třeba dodržovat zdravou životosprávu a najet na nové dobré zvyky.

Je ještě brzy na to zkoumat jak přesně dopadly události letošního roku na naše duševní zdraví. Jsou tu však varovné známky. Prudce rostou suicidální tendence,úzkostné pocity, deprese a pocity osamělosti. Na základě historie lze usuzovat že tyto psychické problémy přetrvají zdravotní důsledky pandemie. Tyto projevy jsou méně vyrázné u těch žijících v partnerských vztazích, ale i tam jsou rozdíly pozorovatelné.

Člověk je bytost sociální a potřebuje kontakt s dalšími lidmi. Na tom jsou postaveny ty největší úspěchy našeho druhu ale zároveň i úspěch všech infekčních nemocí. Současná výzva je naplnit potřebu lidského kontaktu ve společnosti ze které mizí podávání ruk a přátelské setkávání. Někteří si dokážou naplnit své sociální potřeby skrz moderní prostředky komunikace, jiní jsou kvůli tomu ochotni jít do ilegality a nebojácně se setkávat nejen s členy vlastní rodiny.

Tím že jsme méně s ostatními, jsme více sami se sebou. V nedávném psychologickém pokusu měli účastníci na výběr zůstat patnáct minut jen se svými myšlenkami či si administrovat elektrický šok. Většina mužů a zhruba čtvrtina žen zvolila alespoň jeden elektrický šok, i když předtím i poté věděli že bude nepříjemné. I když jsme se doma obklopili mnoha příjemnějšími možnostmi než elektrošok tak základní dilema – utéct od sebe nebo zůstat sám se sebou zůstává. Dobrý začátek na cestě je jednoduché dechové cvičení, meditace či trénink všímavosti.

Sedavý způsob života způsoboval v populaci spoustu zdravotních potíží již před pandemií, teď je sedět na gauči ještě jednodušší. Dobrá zpráva je že co je dobré pro tělo, je dobré i pro duši. O dobré životosprávě platí to stejné co před epidemií.

  • Spánek – Průměrný člověk potřebuje sedm až devět hodin spánku aby jeho tělo a mysl mohlo běžet na plný výkon. Ideální je spát v nočních hodinách a před ulehnutím netrávit čas konzumací jídla, alkoholu či Instagramu.
  • Pohyb – Všichni tuší že tělesná aktivita je pro naše psychosomatické zdraví velice důležitá, nicméně doba nepřeje posilovnám a zima začíná komplikovat běh či sport venku. Lidé však začínají více cvičit doma a nahrazovat MHD chůzí či během. Mniši zenu již tisíce let doporučjí ujít každý den 20 tisíc kroků, Světová zdravotnická organizace doporučuje polovinu pro zdravé dospělé.
  • Zdravá strava – Pořad „Jste to, co jíte“ s doktorkou Cajthamlovou vyvolal rozporuplné emoce u odborné veřejnosti i diváků, název však měl dobrý. Fastfoodové řetězce sice přežívají krizi lépe než zbytek pohostinství ale spousta z nás má zas více času a svobody stravovat se zdravěji doma.
  • Dýchání – Dech nám všem slouží k přežití. Většině bez toho aby ho vědomně sledovali. Někteří však praktikují dechová cvičení pro zlepšení psychické pohody, hlasový profesionálové cvičí dýchání aby mohli lépe dělat svou práci a praktikanti meditace skrz pozorování dechu zklidňují hladinu své mysli.
  • Omezit čas u obrazovky – moderní člověk straví zhruba 3 a půl hodiny denně na Internetu a zhruba dvakrát tolik času se dívá na obrazovku z jiného důvodu. To není pro nás zdravé ani přirozené a bude nám lépe pokud tento čas omezíme, obzvlášt ve večerních hodinách.
  • Nebo taky třeba nepít moc alkoholu, pít hodně vody, omezit cukr a sůl či zkusit jógu.
Share on facebook
Share on twitter

Doporučujeme

🦠LOCKDOWN SPECIÁL #9 – Večerníčkova dobrodružství

Devátým dílem 🦠LOCKDOWN SPECIÁL končí. V předchozích osmi epizodách jsme hledali způsoby, jak si zpříjemnit časy, které nepřejí sportu ani dobrodružství. V posledním díle bude řeč o tom, že aktivit, co jste ještě nestihli objevit je pořád dost a nikdy není pozdě, se do některé z nich pustit. Se svou novou vášní vás tentokrát seznámí Jarda Koller.

Tlachtli, v češtině „pelota“ – indiánský masakr (nejen) gumovým míčem

Přemýšleli jste někdy, jaký je vůbec nejadrenalinovější sport světa a historie? Base jump? Fre solo lezení? Při svém putování Mexikem jsem narazila na sport, který je nejen mnohem starší, ale svou napínavostí si s předchozími jmenovanými v ničem nezadá. Španělsky se mu říká juego de pelota, česky prostě pelota.

Meditace – nejklidnější cesta ke zdraví

Meditace je cvičení záměrného soustředění mysli, všímavost bez hodnocení. To může znít složitě, praxe je však kouzelně jednoduchá. Stačí prostě soustředit všechnu svoji pozornost na jeden jev. Například na dech. K tomu začít a cítit pozitivní účinky stačí najít dvě minuty denně.