Lektor pohybu Matěj Šulc: Tělo je naprogramováno žít aktivně

Na Divoč.cz se zaměřujeme na netradiční sporty i další aktivity, které mohou člověka dostat z určitého stereotypu a zvýšit mu psychickou a fyzickou kondici. Může se ale stát, že i přes velkou touhu zkusit něco nového, nám to tělo nedovolí. Třeba proto, že jsme ho dlouho předtím nechali příliš zahálet. Co se s touto situací dá dělat a proč vlastně lidské tělo ochabuje, na to jsme se s týmem Divoč.cz zeptali odborníka na lidské tělo, trenéra a zároveň autora knihy Tělo není automat, Matěje Šulce.

Jak vlastně poznáme, že trpíme nedostatkem fyzické aktivity a že sportovní rozjezd nebude snadný?

Z tohoto pohledu je odpověď poměrně jednoduchá. Poznáme to tak, že nám dělají potíže situace, které jsou pro náš každodenní život úplně běžné. Mně třeba přijde normální být schopen doběhnout na autobus, aniž by mě něco bolelo a nějak zvlášť jsem se zadýchal, nebo třeba zvednutí přiměřených břemen, například židle. Zkrátka, pokud se objevují problémy u obyčejných všedních činností, je nutné se začít situací zaobírat.

 

Jak se projevuje ztráta kondice uvnitř těla? Jaké procesy my nevidíme?

Tělo je geneticky naprogramováno k tomu, žít aktivně. Máme přes 300 kloubů, přes 600 různých svalů a tohle všechno, pokud nedostává od mozku impulzy k činnosti, postupně začíná „chátrat.” Dochází třeba ke svalové atrofii (úbytku svalové hmoty). Jednoduše řečeno, tělo uzpůsobí sval podle potřeby. S nedostatkem pohybové aktivity jsou spojené také problémy se srdcem, protože i srdce je sval, který začne postupně ochabovat.

Když už se rozhodneme situaci se svým tělem řešit, jak můžeme nejlépe začít?

Lidi to často neradi slyší, ale pozvolna. V případě prudkého nástupu tělesné aktivity hrozí syndrom vyhoření z rychlého tempa, které není schopen člověk v začátcích udržet. Důležité je také vyzkoušet více různých sportů a nenechat se odradit tím, že nás hned ten první nemusí zaujmout.

Jak si v začátcích nastavit zdravou míru aktivity tak, aby si člověk třeba neublížil?

Ideálním měřítkem je bolest, která se po sportu dostavuje. Pokud je příliš intenzivní, měli bychom to brát jako momentální limit v aktivitě a volit odpočinkovější režim. Po nějaké době je dobré se znovu vrátit do stavu, kdy bolest předtím začala a tělo na ní postupně adaptovat. V tělesné aktivitě je navíc důležitá pravidelnost, díky které předejdete „šokovému“ stavu nejen pro svalstvo.

 

3 doporučení, jak (znovu) začít se sportem podle Matěje Šulce

1. Je důležité mít na paměti, že tělo se adaptuje na to, co dělá během dne nejvíc.

2. Nezapomínejte na předchozí zranění, nebo zdravotní limity svého těla.

3. Hledejte sport, co vás skutečně baví.

 

Pokud se chcete k tématu dozvědět více informací, klikněte na video, ve kterém je kompletní rozhovor s Matějem. Doporučujeme také jeho knihu Tělo není automat, která vychází v nakladatelství Dynastie.

Share on facebook
Share on twitter

Doporučujeme

Divočet se dá i tehdy, když jste v pořádné louži

Těžko si jde představit hroznější situaci, než když se krčíte v zákopech, kolem vás dopadají granáty a kulky a vaši kamarádi umírají jeden za druhým. A je to o to hroznější, když tento styl válčení je úplně nový. Když vám při povolání do války velitelé říkali, že nepřítele rozdrtíte během chvilky a za pár měsíců budete doma. Jenže měsíce plynou a vám je jasné, že domů se jen tak rychle nevrátíte. A kdoví jestli vůbec… Přesně tohle zažívali vojáci na začátku první světové války. A přesto přese všechno si i v těchto naprosto šílených podmínkách našli čas na blbnutí…

🦠LOCKDOWN SPECIÁL #9 – Večerníčkova dobrodružství

Devátým dílem 🦠LOCKDOWN SPECIÁL končí. V předchozích osmi epizodách jsme hledali způsoby, jak si zpříjemnit časy, které nepřejí sportu ani dobrodružství. V posledním díle bude řeč o tom, že aktivit, co jste ještě nestihli objevit je pořád dost a nikdy není pozdě, se do některé z nich pustit. Se svou novou vášní vás tentokrát seznámí Jarda Koller.

Tlachtli, v češtině „pelota“ – indiánský masakr (nejen) gumovým míčem

Přemýšleli jste někdy, jaký je vůbec nejadrenalinovější sport světa a historie? Base jump? Fre solo lezení? Při svém putování Mexikem jsem narazila na sport, který je nejen mnohem starší, ale svou napínavostí si s předchozími jmenovanými v ničem nezadá. Španělsky se mu říká juego de pelota, česky prostě pelota.