🦠LOCKDOWN SPECIÁL #6 – Zchladit tělo i duši

Nejlepší čas, kdy začít s koupáním ve studené vodě, je na přelomu srpna a září, to vám potvrdí každý otužilec. Protože letošní podzim ale zatím není žádná Sibiř, venkovní teploty sestupují směrem k nule pomalu a pracovat na stavu svojí imunity je v současnosti více než žádoucí, dostalo se otužování i do našeho 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU. Takže, až vám bude už pořádně horko z domácího koronavězení, tady je tip, jak se trochu osvěžit.

O přínosech otužování na lidské zdraví těžko polemizovat. Koupání, případně i sprchování ve studené vodě posiluje kardiovaskulární systém, snižuje zánětlivé procesy v těle a zlepšuje celkovou schopnost těla regenerovat. Kromě toho má otužování pozitivní dopad i na stav psychiky, studená voda mimo jiné ovlivňuje hladinu hormonů zodpovědných za naší úroveň štěstí nebo klidu. To všechno se teď, když kolem poletují viry, může jen a jen hodit, jak ostatně potvrzuje i host šestého 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU, Vilém Durych. A přidává pár doporučení, jak s otužováním začít.

  • Noření do studené vody by mělo probíhat postupně, žádná šoková metoda. Je důležité nepanikařit z pocitu chladu a soustředit se na klidné dýchání.

  • Někdo preferuje pouhé sezení nebo ležení ve vodě, většina otužilců se ale shoduje, že příjemnější je plavání, na malém prostoru (třeba v bazénu) pak aspoň mírný pohyb, časté a plynulé změny polohy.

  • Doba, kterou ve studené vodě strávíte, se odvíjí od její teploty. V desetistupňové vodě není problém ani čtvrthodina, pokud mrzne, bude koupačka jen asi minutová.

  • Není dobrý nápad jít se rovnou z ledové koupele ohřát do teplé sprchy. Můžete si tak celkem rychle navodit kolapsový stav.

Pokud jednou začnete s koupáním ve studené vodě, máte postaráno o každoroční zábavu na období zimy a podzimu. Jak říká Vilém, otužování není ježdění na kole, tělo si odolnost proti chladu bez pravidelného opakování neudržuje. Proto se do překonávání sebe sama můžete každý rok pustit nanovo se stejnou intenzitou!

Share on facebook
Share on twitter

Doporučujeme

🦠LOCKDOWN SPECIÁL #9 – Večerníčkova dobrodružství

Devátým dílem 🦠LOCKDOWN SPECIÁL končí. V předchozích osmi epizodách jsme hledali způsoby, jak si zpříjemnit časy, které nepřejí sportu ani dobrodružství. V posledním díle bude řeč o tom, že aktivit, co jste ještě nestihli objevit je pořád dost a nikdy není pozdě, se do některé z nich pustit. Se svou novou vášní vás tentokrát seznámí Jarda Koller.

Tlachtli, v češtině „pelota“ – indiánský masakr (nejen) gumovým míčem

Přemýšleli jste někdy, jaký je vůbec nejadrenalinovější sport světa a historie? Base jump? Fre solo lezení? Při svém putování Mexikem jsem narazila na sport, který je nejen mnohem starší, ale svou napínavostí si s předchozími jmenovanými v ničem nezadá. Španělsky se mu říká juego de pelota, česky prostě pelota.

Meditace – nejklidnější cesta ke zdraví

Meditace je cvičení záměrného soustředění mysli, všímavost bez hodnocení. To může znít složitě, praxe je však kouzelně jednoduchá. Stačí prostě soustředit všechnu svoji pozornost na jeden jev. Například na dech. K tomu začít a cítit pozitivní účinky stačí najít dvě minuty denně.