🦠LOCKDOWN SPECIÁL #4 – Zamakat, ale neztrhat se

V 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU se snažíme využít „plonkový“ čas, který mnohým z nás kvůli vládním opatřením vznikl, k osvojení zapomenutých nebo ještě neobjevených dovedností. Díl o nošení břemen přinášíme nejen jako tip na zpestření tréninku, ale i preventivně. Koronavirové doby totiž nabízí mimo jiné i prostor pro nejrůznější kutilské a řemeslnické domácí pokusy. Ty často zahrnují například stěhování nábytku a končívají na pohotovosti. A tím si svůj lockdown nechceme nechat zkazit. Hostem 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU #4 je český reprezentant v OCR Petr Vinický.

Může se zdát, že na přenášení závaží a posilování s ním není příliš co vysvětlovat. Zvednout pytel s pískem a kousek ho poodnést zvládne skoro každý. Nošení břemen je ale efektivní silový trénink, který navíc nevyžaduje žádnou zvláštní přípravu. O rady jsme poprosili OCR (obstacle course racing) závodníka a českého reprezentanta v tomto sportu, Petra Vinického. V extrémních překážkových závodech se nošení břemen pravidelně objevuje coby překážka a OCR běžci tak cvičení se závažím obvykle zařazují do  svého tréninku.

  • Petr si na ukázku vybral dvacetikilový sandbag, začátečníci by ale měli zvolit na rozjezd mnohem nižší váhu. Optimální startovní zátěž má 5-10kg a její tíha se navyšuje postupně. Cvičení je tak efektivnější a s nižším rizikem zranění. 
  • Posilovací vak je vyrobený pro snadnou manipulaci, ale jako tréninkové břemeno se dá použít i spousta jiných věcí, které se příjemně nosí. Když najdete příhodnou kládu nebo kámen, můžete si nošením ozvláštnit i docela normální procházku.
  • Pro tréninkové účely se vyplatí střídat nošení na jednom i druhém rameni s polohou břemene za krkem. Úplně jiný typ zátěže pak představuje nošení zátěže vpředu na rukou a předloktích. Procházka se zátěží se dá vylepšit také třeba dřepováním nebo stoupáním do kopečků 
  • A nejdůležitější na konec: jak zvedat břemeno ze země. V žádném případě se nedoporučuje předklon a táhání zátěže pomocí zádových svalů. Tam právě hrozí ona zmiňovaná pohotovost. Je lepší začít zvedat v dřepu a velkou část silové práce tak nechat nohám.

Jak si nezničit záda při silovém tréninku, anebo třeba při karanténním zvelebování příbytku jsme si ve čtvrtém díle 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU povídali s českým reprezentantem v OCR běhu Petrem Vinickým. Pokud by vás zajímala česká OCR scéna a Petrův závodní život, mrkněte na jeho stránky petrvinicky.cz

Share on facebook
Share on twitter

Doporučujeme

Špacír, aneb pochod na který se bojíte vyrazit

100 km těžkým terénem, přes lesy i louky, po tmě, v horku, v zimě, do kopců, z kopců… puchýře, nevolnosti, halucinace z únavy… telefonní linka kam se hlásí odpadlíci, záchranné auto pořadatelů sbírající nejhůře poškozené…a na konci ti, kteří namáhavou cestu přežijí houfně spící ve skautské klubovně, v ovzduší co by se dalo krájet, aby se na druhý den rozjeli do svých domovů ověnčení titulem „Valašský lezúň/ka.“

Koktavý chlapec a později mistr etikety. Opravdu byl i propagátorem sportu? Ano!

Když se podíváme na fotografie Jiřího Stanislava Gutha-Jarkovského (1861-1943), vidíme prvorepublikového středoškolského profesora či úředníka. Rovněž uvěříme, že byl velkým znalcem etikety. Že by ale měl něco společného se sportem? Skutečně nepůsobí jako aktivní sportovec, natož pořádný „divočák“ – a také jím nebyl. Přesto sem jeho medailonek patří. Jednoduše řečeno, přinesl nám olympiádu.

Divočet se dá i tehdy, když jste v pořádné louži

Těžko si jde představit hroznější situaci, než když se krčíte v zákopech, kolem vás dopadají granáty a kulky a vaši kamarádi umírají jeden za druhým. A je to o to hroznější, když tento styl válčení je úplně nový. Když vám při povolání do války velitelé říkali, že nepřítele rozdrtíte během chvilky a za pár měsíců budete doma. Jenže měsíce plynou a vám je jasné, že domů se jen tak rychle nevrátíte. A kdoví jestli vůbec… Přesně tohle zažívali vojáci na začátku první světové války. A přesto přese všechno si i v těchto naprosto šílených podmínkách našli čas na blbnutí…