🦠LOCKDOWN SPECIÁL #4 – Zamakat, ale neztrhat se

V 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU se snažíme využít „plonkový“ čas, který mnohým z nás kvůli vládním opatřením vznikl, k osvojení zapomenutých nebo ještě neobjevených dovedností. Díl o nošení břemen přinášíme nejen jako tip na zpestření tréninku, ale i preventivně. Koronavirové doby totiž nabízí mimo jiné i prostor pro nejrůznější kutilské a řemeslnické domácí pokusy. Ty často zahrnují například stěhování nábytku a končívají na pohotovosti. A tím si svůj lockdown nechceme nechat zkazit. Hostem 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU #4 je český reprezentant v OCR Petr Vinický.

Může se zdát, že na přenášení závaží a posilování s ním není příliš co vysvětlovat. Zvednout pytel s pískem a kousek ho poodnést zvládne skoro každý. Nošení břemen je ale efektivní silový trénink, který navíc nevyžaduje žádnou zvláštní přípravu. O rady jsme poprosili OCR (obstacle course racing) závodníka a českého reprezentanta v tomto sportu, Petra Vinického. V extrémních překážkových závodech se nošení břemen pravidelně objevuje coby překážka a OCR běžci tak cvičení se závažím obvykle zařazují do  svého tréninku.

  • Petr si na ukázku vybral dvacetikilový sandbag, začátečníci by ale měli zvolit na rozjezd mnohem nižší váhu. Optimální startovní zátěž má 5-10kg a její tíha se navyšuje postupně. Cvičení je tak efektivnější a s nižším rizikem zranění. 
  • Posilovací vak je vyrobený pro snadnou manipulaci, ale jako tréninkové břemeno se dá použít i spousta jiných věcí, které se příjemně nosí. Když najdete příhodnou kládu nebo kámen, můžete si nošením ozvláštnit i docela normální procházku.
  • Pro tréninkové účely se vyplatí střídat nošení na jednom i druhém rameni s polohou břemene za krkem. Úplně jiný typ zátěže pak představuje nošení zátěže vpředu na rukou a předloktích. Procházka se zátěží se dá vylepšit také třeba dřepováním nebo stoupáním do kopečků 
  • A nejdůležitější na konec: jak zvedat břemeno ze země. V žádném případě se nedoporučuje předklon a táhání zátěže pomocí zádových svalů. Tam právě hrozí ona zmiňovaná pohotovost. Je lepší začít zvedat v dřepu a velkou část silové práce tak nechat nohám.

Jak si nezničit záda při silovém tréninku, anebo třeba při karanténním zvelebování příbytku jsme si ve čtvrtém díle 🦠LOCKDOWN SPECIÁLU povídali s českým reprezentantem v OCR běhu Petrem Vinickým. Pokud by vás zajímala česká OCR scéna a Petrův závodní život, mrkněte na jeho stránky petrvinicky.cz

Share on facebook
Share on twitter

Doporučujeme

Divočet se dá i tehdy, když jste v pořádné louži

Těžko si jde představit hroznější situaci, než když se krčíte v zákopech, kolem vás dopadají granáty a kulky a vaši kamarádi umírají jeden za druhým. A je to o to hroznější, když tento styl válčení je úplně nový. Když vám při povolání do války velitelé říkali, že nepřítele rozdrtíte během chvilky a za pár měsíců budete doma. Jenže měsíce plynou a vám je jasné, že domů se jen tak rychle nevrátíte. A kdoví jestli vůbec… Přesně tohle zažívali vojáci na začátku první světové války. A přesto přese všechno si i v těchto naprosto šílených podmínkách našli čas na blbnutí…

🦠LOCKDOWN SPECIÁL #9 – Večerníčkova dobrodružství

Devátým dílem 🦠LOCKDOWN SPECIÁL končí. V předchozích osmi epizodách jsme hledali způsoby, jak si zpříjemnit časy, které nepřejí sportu ani dobrodružství. V posledním díle bude řeč o tom, že aktivit, co jste ještě nestihli objevit je pořád dost a nikdy není pozdě, se do některé z nich pustit. Se svou novou vášní vás tentokrát seznámí Jarda Koller.

Tlachtli, v češtině „pelota“ – indiánský masakr (nejen) gumovým míčem

Přemýšleli jste někdy, jaký je vůbec nejadrenalinovější sport světa a historie? Base jump? Fre solo lezení? Při svém putování Mexikem jsem narazila na sport, který je nejen mnohem starší, ale svou napínavostí si s předchozími jmenovanými v ničem nezadá. Španělsky se mu říká juego de pelota, česky prostě pelota.